Udviklingsprojekt: Social Kapital på Spil

Social Kapital på Spil er et banebrydende kompetenceudviklingsspil, der har hverdagen som spilleplade. Spillet er udviklet sammen med HR i Slagelse Kommune.

Om Social Kapital på Spil

Social Kapital på Spil bryder med de sædvanlige måder at skabe forandring og udvikling på arbejdspladsen. Her er ingen kurser, seminarer og eksterne konsulenter. I stedet arbejder medarbejdere og ledere selv med at skabe små forandringer i dagligdagen. Fokus er på de ting, som giver mening og værdi her og nu. Efterhånden træder nye mønstre frem, som der kan bygges videre på i arbejdspladsens udvikling.

Både ledelse og medarbejdere lærer gennem spillet at udvikle arbejdspladsen på en ny måde. Hvor læring ikke er fjernet fra dagligdagen, men i dagligdagen.

Spillet har som mål er at øge trivsel, samarbejde og kvalitet i det daglige arbejde. Metoden er at arbejde med at styrke den sociale kapital på arbejdspladsen. En arbejdsplads har en høj social kapital, når man har tillid til hinanden, når man er gode til at arbejde sammen og når man oplever, at hverdagen er præget af retfærdighed.

Spillet er nu ‘shareware’ og kan gratis downloades her.

Social Kapital på Spil var nomineret til ARBEJDSMILJØPRISEN 2015.

Social Kapital på Spil - en spilleboks.

Social Kapital på Spil - en spilleboks.

Projektejere Anni og Danni med det første spil.

Projektejere Anni og Danni med det første spil.

Refleksionsopgaver i makkerpar - i hverdagen

Refleksionsopgaver i makkerpar - i hverdagen

Om arbejdet med udvikling af spillet

Slagelse Kommune ønskede gennem sit HR-arbejde at skabe en helt ny model for, hvordan man kunne skabe bedre arbejdsmiljø og nedbringe sygefravær. I udgangspunktet var der ingen begrænsninger eller hellige køer - blot konkret succesmål, budget og tidsramme for projektet. Og en ambition om at arbejde innovativt for at nå målet.

Jeg har samarbejdet med HR-afdelingens AMR-, ledelses- og innovationskonsulenter fra projektets start i 2012. Min rolle var både at bidrage som ekspert på organisatorisk læring og som innovationsekspert.

Vi startede med en grundig - og klassisk - innovationsudforskning.

  1. Hvad er problemet egentlig?

  2. Hvordan plejer vi at løse det - og fungerer det?

  3. Hvis ikke det fungerer - hvad så, hvis vi forestiller os, at vi gjorde det modsatte af det, vi plejer…?

En lang historie gjort meget kort - vi undersøgte de første 2 spørgsmål systematisk, og fik en klar forståelse af, at problemet med HR-værktøjer, arbejdsmiljø og kompetenceudvikling er, at det er den lokale arbejdsplads, der tilpasser sig HR-værktøjerne og ikke omvendt!

Og så stillede vi lige så systematisk spørgsmålet: HVAD NU, HVIS VI GJORDE DET MODSATTE?

Ud af dette kom 10 konkrete "dogme-regler" for HR-indsatsen, der hjalp os til at gøre noget andet, end dét, vi plejede:

  • 4 principper til HR-arbejdets nye mindset og metode

  • 6 principper tiludviklingen af arbejdspladsen

Læs mere om dogmereglerne og arbejdsmetoderne i projektet på bloggen: Social kapital på spil - behind the scenes: dogmeregler til banebrydende HR.



Forrige
Forrige

Konference: innovations-lederskab