Jeg har en drøm ... og du er med i den

New Public Management har udviklet sig til et mareridt. Nu er det på tide at skifte drøm.

En drøm, hvor skaberkraft og virkelyst er noget alle i velfærdssamfundet udfolder. En drøm, hvor faglighed og følelser er hinandens forudsætninger for gode beslutninger. En drøm, hvor vi tør række ud, skubbe op og gribe ind for at få det menneskelige frem. En drøm, hvor velfærdssamfundet revitaliseres af humanistiske værdier; fordi ikke alt, der er værdifuldt, kan måles op.

Jeg har en drøm om, at i år skal være året, hvor vi får skabt nogle nye bud på, hvordan man kan lede i det offentlige uden at kvæles i New Public Management, men med stærkere fokus på faglighed, fornyelse og følelsen af at bidrage et stærkt velfærdssamfund for, om og med mennesker. Jeg kalder min drøm:

Kunsten at være leder i det offentlige’.

Jeg vil gerne invitere dig med ind i min drøm, så du kan hjælpe med at realisere den. Jeg tror nemlig, at netop du, allerede lever den drøm i din hverdag. Måske ikke hele dagen. Måske ikke helt synligt. Måske ikke helt officielt. Men i sprækker udlever DU drømmen.

Ligesom de 4 dygtige og inspirerende ledere, du kan møde herunder, og som har fortalt mig, hvordan de leder efter små sprækker, der ændrer praksis i hverdagen. For det er der, forandring skal komme fra. Fra praksis. Fra fagligheden. Fra hjertet.

1. Hvad vil du med dit arbejde?

Anne Mette er områdeleder i center for dagtilbud og skaber  sprækker, der løfter fagligheden, allerede i jobsamtaler:


"Jeg holder jo ansættelsessamtaler med pædagogiske assistenter. Og der spørger jeg dem, hvad det er, de vil med arbejdet i dagtilbuddet. Og jeg er simpelthen begyndt at sige direkte til dem: ’Jeg ved godt, at du godt kan lide børn og at være sammen med børn. Men hvad vil du med dit arbejde med børnene?’"


2. Hvad skal jeg værne om?

Marie er leder på et JobCenter, og fortæller, at hun former sit ledelsesrum efter medarbejderne fremfor styringsværktøjerne:

"I sidste uge holdt jeg MUS og skemaerne foreskriver, at vi skal være optaget af fremtiden i samtalen. I stedet spurgte jeg medarbejderne, hvad det vigtigste for dem var, at jeg værnede om mht deres kerneopgave og faglighed. Det gav sørme nogle spændende svar. Og sikke nogle guldkorn, der lige pludselig kommer, når jeg som leder ikke kun kontinuerligt skubber på ny udvikling – men måske også prøver at skabe og genskabe en fælles adgang til den faglige viden."
 

3. Hvilke historier lærer vi af?

Hanne fik som sundhedschef held med at fortælle hverdagshistorier om borgerne - også som dokumentationsmåde til den politiske og administrative ledelse:

"Vi fortæller historier. Hele tiden. Gode historier fra hverdagen. Hvor vores vision: ’Vi bevæger mennesker’ er referencepunkt. Vi fortæller både til hinanden og som måde at rapportere opad i relation til kontraktstyring i kommunen."
 

4. Hvorfor gør jeg det her?

Flemming er leder af dagtilbud for handicappede, og fortæller en rørende og stærk historie om sin drivkraft i ledelse:

"Jeg har altid et billede stående på mit bord, uanset, hvor jeg er leder. Det minder mig om, hvorfor jeg er leder:

Meget tidligt i mit arbejdsliv møder jeg en meget ung mand, spastiker, kørestolsbruger, uden verbal sprog. Men selv uden sprog og ben kunne han sagtens kæmpe for det han ville i eget liv. Han bakkede ind i ting for at gøre pædagogerne opmærksomme på: her er et problem eller et behov jeg vil have opfyldt. Den unge mand, havde så meget liv i øjnene og var så let til smil, trods sin begrænsede fysiske og verbale formåen. Den unge mand blev 21 år og kæmpede for det gode liv hele vejen.
 
Min tanke har efterfølgende været: Hvis en mand der var så begrænset på mange måder, kunne kæmpe så meget for et godt liv og skabe så meget glæde på sin vej, så bliver jeg også ved med at, kæmpe. For gode vilkår, det gode liv og så optimale vilkår som jeg kan, i et kommunalt budget og en ramme, som ændrer sig med politiske strømninger og ændret økonomi.
 

Der er håb for ledelse i det offentlige

Når jeg taler med Marie, Anne-Mette, Hanne, Flemming og de mange andre ledere, jeg er heldig at samarbejde med, så bliver jeg helt glad. Og rolig. Og taknemmelig.

Fordi, de formår at lede på en måde, så jeg ikke er i tvivl om, at vores velfærdssamfund er et anliggende for faglig ledelse og ledelse med hjertet. Og ikke (kun) for regneark og rapporteringer.

NPM er for dem et kreativt benspænd, der får dem til at blive endnu mere fokuserede på, det, der skaber egentlig værdi: Nemlig at vi vil noget med og for hinanden som medborgere.
 

Faglig ledelse 2017 - en ny vej

Jeg var i sidste uge på tur med lektor Søren Voxted, som for nylig har udgivet bogen: FAGLIG LEDELSE I OFFENTLIGE ORGANISATIONER. Du kan læse en opsummering af hans pointer her i Ledelse i dag.

Søren og jeg er fælles om at fokusere på ledelse i hverdagen - tæt på medarbejderne og borgerne, og vi holdt sammen 2 seminarer: Ud med Regneark - ind med Fagligt Fokus. Skulle du eller ledere du kender, have lyst til at vide mere om, hvordan et styrket fagligt fokus kan styrke og forny ledelse i det offentlige, så kontakt mig. De 4 fortællinger herover viser meget fint, hvor enkelt det er i hverdagen - og måske også, at det kræver fokus og strategisk tæft!

Kommentarer

katrine_schumann_contact.png

Skriv til Katrine

{{returnmessage.message}}

Tak for din henvendelse. Jeg vender tilbage så hurtigt som muligt.

Noget gik helt galt under afsendelsen. Prøv igen ... eller kontakt os venligst pr. telefon.

Din profil er oprettet men der er noget galt med den email du har angivet og vi kan derfor ikke sende dig emails.

Er "{{returnmessage.form.email}}" helt korrekt?

Kontakt venligst agrobalance.dk

Du skal udfylde emailadresse Den angivne emailadresse er ikke korrekt