Myten om moderne ledelse

Her ved årsskiftet er det at lave nytårsforsætter en yndet tradition. Det markerer et ønske om en forandring, man gerne vil skabe i det nye år. Man siger højt til sig selv og andre, at i det nye år vil jeg gerne eks. "holde op med at ryge; løbe halvmarathon; være mere nærværende..." Og for at holde fast i realiseringen af ønsket lægger man planer og skaber måske en struktur, som kan støtte op om den forandring man ønsker.

Men helt ærligt! Vi ved alle, at det ikke er selve nytårsforsættet eller planerne eller strukturerne eller intentionerne, der skaber forandringen. Det er disciplin i hverdagen til at holde fast ved ønsket og gøre noget ved det. Nu. I dag. I morgen og igen i overmorgen. Vi ved, at det netop i er hverdagens trummerum og vanemønstre, at ønsket møder størst mulig reel modstand. Og at vi dybest set kun får (endnu mere) dårlig samvittighed, ved at vi fastholder og forfiner planen uden at udføre den.

DET ER ALTSÅ DET SAMME I LEDELSE:

Planer og strategier er intentioner, som vi forlods lægger vores håb i - og som vi retrospekt oftest må erkende skuffer os i praksis.


Hvorved vi ofte tænker: det var planen, der ikke var gennemtænkt - vi må justere og lave en ny handlingsstrategi...

Ralph Stacey: moderne ledelse er en myte
Min absolutte yndlings ledelsesforsker, Ralph Stacey, har siden 1993 gjort tydeligt, at ledelse IKKE er at lave planer og strategier. Ledelse er at interagere med medarbejdere, ledere, borgere, samarbejdspartnere i de små mikroprocesser i hverdagen. For på den vej - igennem samtalens helt igennem banale mønstre af opmærksomhed, forhandling af mening og feedback - at kunne influere og justere i en mere ønsket retning. Complex Responsive Processes, kaldes denne teori om ledelse. 

I øjeblikket bringer Ledelse idag et spændende interview med Stacey, hvor han tydeliggør netop dette hverdagsperspektiv omkring ledelse. Læs interviewet: Myten om den moderne leder, 

En stærk pointe er, at ledelse i realiteten ikke her, hvad den moderne leder tror ledelse er. Nemlig en balancering mellem management og leadership. Og at denne moderne abstrakte forståelse faktisk kan være med til at underminere ledelseskraften og skabe desillusionerede ledere:

"Men vi kan måske få dem [lederne] til at se, hvad planer og strategier reelt er. Nemlig bare retoriske greb, som vi bruger, mens vi forhandler og interagerer med hinanden for at få os selv og hinanden til at tro på, at vi stadig kan styre verden bare en lille bitte smule", siger Stacey

Planerne er gode - men medarbejderne stejler
Forleden coachede jeg en leder i det offentlige. Som så mange andre ledere står han i den udfordring, at lede organisationen gennem en stor strukturel forandring, der er bestemt andetsteds fra. og hvor ledelsesopgaven er at få ændringen til - HURTIGT - at skabe ny, solid værdi i både kerneopgave og arbejdsmiljø. 

Han - og hans lederteam - havde taget den tvungne opgave på sig, og havde i en længere periode haft travlt med at lave planer for, hvordan ændringen konkret skulle udmøntes i organisationen: nye teams - nye samarbejdsformer - nye målsætninger for samarbejdet - nye afrapporteringsformer - nye snitflader ect.

De havde brugt meget tid omkring mødebordet på ledelsesgangen med at tænke sig om, drøfte og diskutere og havde besluttet flere handleplaner, som medarbejderne nu skulle udføre.

Udfordringen var nu bare, at det gik lidt trægt med at få planerne realiserede af medarbejderne...

Kender du selv den udfordring? It's a classic!

Faktisk havde lederteamet haft det sjovt, spændende, udviklende, udfordrende, kreativt og fagligt løftende i mødelokalet. Og de var kommet tættere på hinanden. Og de synes, at planerne var gode. De havde faktisk haft lidt af en fest sammen - og den fest stod i skærende kontrast til, hvordan de oplevede hverdagen sammen med medarbejderne: fuld af ængstelse, brok, uvillighed, driftsorientering, flueknepperi på petitesser...

Lederen fortalte, at de i lederteamet godt nok havde talt lidt om, at de nok brugte for megen tid i mødelokalet og for lidt blandt medarbejderne. For de kunne jo godt se, at når de deltog mere i hverdagen, så blev det nemmere at skabe forandring. Det var bare ikke lige dér, den gode energi var.

Eksemplet er arketypisk ifht. Staceys perspektiver på, hvad vi tror god ledelse er, og hvad vi reelt oplever skaber forandringer i organisationen. Strategier og planer er spændende at udvikle og skaber den værdi, at de - som nytårsforsætter - tydeliggør ønsker om en bedre fremtid. Altså for dem, der har skabt ønsket og planen. Men ikke for andre. Ikke før, forandringen kan være med til at realisere deres egne ønsker i hverdagen. Ikke som planer. Men som handling.

Moderne ledelse er ikke sexet

Det er ikke sexet at være moderne leder i Stacey'sk forstand. Der er ikke meget glamour og fest ved at bedrive ledelse ved at være tilstede, nærværende, samtalende, udforskende, feedback'ende og dermed påvirkende. I hverdagen. Der, hvor medarbejderne løser deres opgaver. Men det er det, moderne ledelse lykkes mest effektivt med: at hjælpe til nære gen- og nyfortolkninger af opgaven og organisationens vilkår, i en retning, så medarbejderne justerer i små udviklingsskridt.

Ledelse er først og fremmest at erkende, at det er de mange små - og oftest forskellige - handlinger i samme retning, der forandrer organisationen. Og ligesom dét at lykkes med sit nytårsforsæt, kræver det vedholdenhed og nærvær i det lange seje hverdagstræk. At fremsætte forsættet er blot at lade sig rive med at den festlige stemning.

Måske har du en kommentar til indlægget her? Et eksempel på det samme eller det modsatte? En holdning til Stacey eller til ledelse i det offentlige?

Kommentarer

katrine_schumann_contact.png

Skriv til Katrine

{{returnmessage.message}}

Tak for din henvendelse. Jeg vender tilbage så hurtigt som muligt.

Noget gik helt galt under afsendelsen. Prøv igen ... eller kontakt os venligst pr. telefon.

Din profil er oprettet men der er noget galt med den email du har angivet og vi kan derfor ikke sende dig emails.

Er "{{returnmessage.form.email}}" helt korrekt?

Kontakt venligst agrobalance.dk

Du skal udfylde emailadresse Den angivne emailadresse er ikke korrekt